Filmproducenten maken steeds meer gebruik van informatie van social networks als Twitter en Facebook om te kunnen voorspellen of een film aanslaat of niet. Zelfs voordat de film officieel uit is, is de mening van het publiek over een film te meten. In het verleden waren filmstudio's afhankelijk van focusgroepen en filmrecensies als ze de mening van het publiek over een productie wilden weten.
Tegenwoordig nemen online gesprekken deze functie over. De mond-tot-mond reclame heeft enorme invloed op de populariteit van films. Een twitterbericht kan een film maken of breken. Een commerciële firma lanceerde Fizziology, een online meetapparaat dat wekelijks bijhoudt hoe de stemming van Twitteraars en Facebookers is rondom verschillende films.
Medeoprichter van Fizziology, Ben Carlson: ''Het is geweldig dat we luisteren en opletten zonder dat mensen dat in de gaten hoeven te hebben.''
Christine Birch, hoofd op de afdeling marketing bij DreamWorks Studios, zei dat marketeers steeds meer rekening houden met wat de gemiddelde bioscoopbezoeker op het internet zegt. ''Dat is niet gek, als je bedenkt dat 73 procent van de bioscoopbezoekers een profiel heeft op een of meerdere netwerksites'', aldus filmmarketingbureau Stradella Road.