Bezig met laden...
Secury. Digital MediaSecury. Digital Media

Mobiel internet piekt in ontwikkelingslanden

De verkoop van smartphones zit wereldwijd in de lift en het gebruik van mobiel internet bijgevolg ook. Toch hinken de meeste ontwikkelde landen achterop wat het percentage mobiele internetgebruikers betreft. Dat blijkt uit een onderzoek van marktanalist Royal Pingdom.

De cijfers waarop de marktonderzoeker zich baseert zijn afkomstig van StatCounter, en ze geven het gemiddelde weer voor het hele continent. Het gebruik verschilt uiteraard van land tot land, maar de algemene tendens is duidelijk.

Europa hinkt achterop
Volgens StatCounter maakte het mobiel verkeer in oktober wereldwijd 3,81% uit van het totale internetgebruik. In Afrika was dat 5,81% en in Azië zelfs 6,10%. Europa hinkt achterop met 1,81%, Noord-Amerika doet het beter dan gemiddeld met 4,71%.

Meerdere Afrikaanse landen bereiken meer dan twintig procent. Koploper is Tsjaad met 29%, Nigeria haalt 25% en Sudan 22%. Aziatische (ontwikkelings)landen als Indonesië, Cambodja, Turkmenistan en Bangladesh stuwen met elk ongeveer 15% het gemiddelde in Azië omhoog.

Nokia overheerst
Opvallend is dat in deze landen Nokia de absolute koploper is. In sommige gevallen genereren smartphones met Symbian OS meer dan 90% van het landelijke mobiele internetverkeer. In de andere landen ligt dit tussen de 60 en 80%.

Androidtoestellen, iPhones en BlackBerry's maken slechts een fractie van de smartphonemarkt uit. De enige uitzondering is Indonesië, waar RIM 31% van de markt in handen heeft en daarmee na Nokia de populairste smartphoneproducent is. 

Oorzaak
De reden voor deze opmerkelijke verschillen is volgens Royal Pingdom dat veel Afrikanen en Aziaten geen toegang hebben tot het internet via een computer. Bovendien zijn de toestellen van Nokia relatief goedkoop.