Bezig met laden...
Secury. Digital MediaSecury. Digital Media

Google introduceert 4e Panda

Wederom een grote opschudding in de wereld van SEO. Google bevestigde onlangs twee updates van het algoritme. Twee voor de prijs van één: de Payday loan 2.0 en de grote Panda 4.0 update. And there we go... Deze updates hebben momenteel invloed op maar liefst 7,5 procent van de zoekresultaten in het Verenigd Koninkrijk. De cijfers van de Nederlandse markt zijn niet bekend, maar het is aannemelijk dat we ook in Nederland grote verschuivingen zullen zien. Wat gaan we nu weer meemaken?

Payday loan update 2.0

De Payday loan update richt zich over het algemeen meer op de spam zoekresultaten. In de VS is de zoekopdracht payday loan hier een voorbeeld van, vandaar de naamgeving van deze update. De Payday loan-update richt zich zowel op content als op linkprofiellen van websites in deze branches. Websites met slechte content of laag gewaardeerde linkprofiel krijgen hierdoor een lagere positie binnen de zoekresultaten.

Panda update 4.0

In de afgelopen drie jaar zijn er ongeveer 25 Panda bevestigde updates geweest. De eerste aardverschuivende Panda update vond plaats op 24 februari 2011. Deze update richt zich op websites, waarbij de content een lage kwaliteit heeft. Websites met zogenaamde "thin content" en "duplicate content" krijgen minder goede posities in de zoekresultaten. Thin content is vaak korte content die zich richt op het scoren binnen de zoekmachine in plaats van het aanbieden van waardevolle informatie aan de bezoeker. Duplicate content ontstaat bij het overnemen of deels overnemen van content van andere webpagina’s.

De eerste Panda update beïnvloedde bijna twaalf procent van de Amerikaanse zoekresultaten. Nog geen half jaar later werd de Panda update internationaal uitgerold, waarbij negen procent van de niet-Engelse resultaten werden beïnvloed.


In Nederland

Er zijn al verschillende analyses verschenen over de consequenties van de Amerikaanse zoekresultaten, maar welke verschuivingen zijn er te zien in Nederlandse zoekresultaten?

Google lijkt bepaalde content minder hoog te waarderen, omdat het niet goed aansluit op de zoekintentie van de gebruiker. Deze ontwikkeling ligt in lijn met de Hummingbird update van vorig jaar, die zich ook richtte op context en het beantwoorden van de zoekvraag.


Hoe hiermee om te gaan?

Met deze updates toont Google relevantere en kwalitatievere zoekresultaten aan haar gebruikers. Hoe kun je er als website eigenaar voor zorgen dat jouw website goed online zichtbaar is met het oog op deze updates?

Plaats kwalitatieve content op de website die een vraag van bezoekers beantwoord. Zorg ervoor dat de content bijdraagt aan de context en houdt daarbij wat, waar en wanneer in gedachten. Voorkom keyword stuffing. Google leert steeds beter de context van een tekst te begrijpen. Het is dus niet handig om een tekst vol te zetten met zoektermen. Dit is eerder schadelijk dan dat het een bijdrage levert aan de posities binnen de zoekresultaten.

Net als altijd, dien je duplicate content te voorkomen Er zijn tal van tools die je kunnen helpen controleren. Kopieer dus geen teksten van andere websites maar schrijf zelf unieke content.

Conclusie

De payday loan en Panda update komen niet als een verrassing. Google zet hiermee de trend voort om webbezoekers relevantere en kwalitatieve resultaten te tonen. Websites met kwalitatieve content gericht op bezoekers, zullen geen negatieve gevolgen ondervinden van deze updates maar er juist op vooruit gaan.